Hästsport i OS. Då är det fokus.
Även om det är soligt och varmt ute. Jag går ut på bryggan och hoppar i. Nja, inte hoppar direkt. Men i kom jag.
Vi är i Åmmeberg där det numera växer träd på det gamla anrikningsverket, som tog hand om malmen från Zinkgruvan. Om industriepoken här berättade jag vid vårt förra besök här. Se länken nedan.
Vi tar en kort promenad och beundrar golfbanan som numera förskönar ett område där det förr lagrades slagg från gruvorna.
Det finns åtta ställplatser med el här vid båtklubben i Åmmeberg. Väldigt fint ordnat och det händer saker hela tiden, båtar kommer och går, sjösätts och plockas upp. Alla pratar med alla. Många hundar som Trulls kan bli galen på. Gemyt.
Åmmeberg, inte långt från Askersund. Ej heller från Zinkgruvan (där vi faktiskt stannade för fika och bad).
Vi har lösa planer på att följa Göta kanal på västgötasidan. Karlsborg har vi besökt flera gånger, så vi börjar i Forsvik, som vi bara åkt förbi.
Nu har vi bokat, vilket är ett måste, och hamnade i bakre raden. Behöver vi tillägga att det var fullt innan kvällen? Vi är tredje bilen från höger i bakre raden.
Vi har inte mer än parkerat förrän Diana kommer till slussen, ackompanjerad av en kör som sjunger religiösa schlagers, typ Pärleporten. Stackars passagerare.
Men Diana stävar på …
… mot Karlsborg och Vättern. Diana är yngst av de tre stora (Juno, Wilhelm Tham och Diana), byggd 1930 av Finnboda varv i Stockholm. Wilhelm Tham är byggd i Motala 1912 - och Juno, henne får vi återkomma till.
Slussen i Forsvik är både äldst och högst av alla i Göta kanal. Byggd 1811-13 under ledning av Baltzar von Platen. Den är också störst (rymmer tusen kubik mot de andras ca 800 kubik) och är den enskilda sluss med högst lyfthöjd, tre meter. Klaffbron är från 1811 och kanalens äldsta bro. Den tycks dock stå öppen konstant numera.
Det är gott om folk på kanalkaféet vid lunchtid.
Trulls är intresserad …
… av slussning. Men mest ändå av alla andra hundar han möter.
Det kommer ytterligare ett av de tre stora kryssningsfartygen på kanalen innan dagens slussningar är över. Juno är äldst av de tre, byggd av Motala Werkstad 1874 och därmed världens äldsta kryssningsfartyg i bruk.
Juno är 31 meter lång och bruttovikten är 245 ton. Hon är därmed 334 meter kortare och väger en tusendel (!) av världens största kryssningsfartyg. Men jag skulle hellre segla med henne än med Icon of the Seas.
Aldrig i livet!
Göta kanal, västgötaversionen. Vi fortsätter resan västerut och återkommer med nya äventyr.