måndag 1 januari 2018

Våra favoriter 2017

Det här skulle bli en tio-i-topp-lista över våra bästa stopp (ställplatser/campingplatser) i Sverige under 2017. Men det blev tolv platser på listan eftersom jag som vanligt inte kan bestämma mig. Det blev en lite orättvis lista eftersom vi inte gjorde några resor norrut i år.

En av årets första resor gick till Hornborgasjön. På vägen dit hamnade vi här, vid Åsle tå. Bara vi, eftersom det fortfarande är i mars och stället inte ens har öppet. Men Ulla, tror jag hon hette, öppnade en toalett och vi fick promenera som vi ville i kulturreservatet. Hit återvänder vi gärna.

Efter Hornborgasjön, där ju alla varit, hamnade vi vid Naturens teater i Rånnesta vid fågelsjön Tysslingen. Café, konstgalleri och en liten bokhandel för den som inte tycker de fina fågelmarkerna räcker till. En klassisk svensk fågellokal, skildrad av nestorn i sammanhanget, Erik Rosenberg.

Det blev bara en Ölandsresa i år. Vi stannade på flera platser, som Bläsinge och Böda hamn. Väldigt bra, men Wikegårds camping gillade vi väldigt mycket. Bara vi där också eftersom det inte var säsong för turister ännu. Men det var säsong för fåglar längs stränderna och strandängarna. Förutom tusentals gäss, mest vitkindade, såg vi myrspovar.

På hemväg från vår resa till Medelhavet stannade vi till för paellafest hos Janne och Anne på Krusebacken. De som ännu inte hittat till ställplatsen Lady & Lufsen utanför Rydaholm har något att upptäcka. Trevligare värdpar finns inte på denna jord.

Men värdparet på Persköps ställplats utanför Örkelljunga i Skåne skäms inte heller för sig. Yvonne och Christian Nannestad (här med Jessica och Niklas) har skapat den perfekta ställplatsen vid Yvonnes pappas gamla smultronställe. Vi är redan många som hittat dit.

Åråshults camping vid Otterbäcken har nära till Vänerns strand. Men här har nästan alla platser på campingen egen brygga vid flera småvatten. Åråshult har dessutom en rad gamla museibyggnader och liknar inte någon annan campingplats vi sett.

Mariestads gästhamn platsar på listan eftersom läget är perfekt och staden så trevlig att promenera i. Här trivdes vi mycket bättre än i Kristinehamn, som ju många uppskattar. Inte vi.

Håveruds akvedukt i Dalsland är ett mycket intressant besöksmål. Att det dessutom ligger en liten fin camping precis runt hörnet gör inte saken sämre. Vi tänker inte avslöja var vi hittade en av den svenska naturens största läckerheter på kort gångavstånd.

I september besökte vi Gotland. Allt var spännande, inte minst södra ön och Holmhällars pensionat. I närheten finns Sandkvie ställplats. Fina fågellokaler på cykelavstånd. Ett bastubad och en god bok om Gotlands kultur perfekt avslut på dagen.

Innan vi kom till Sandkvie stannade vi till vid Ekstakusten och njöt av stillheten. Ingen service, bara natur, hav och Karlsöarna därborta.

Bauergården i Bunn besöker vi varje år. Vi har stått här och åkt in till Elmia med buss eller bara promenerat i skogen, ätit på den fina krogen och badat bastu. Till och med tagit ett dopp i oktober.

Årets sista resa gick längs Vätterns stränder där den pyttelilla campingen i Hästholmens hamn är en perfekt viloplats.