söndag 28 oktober 2018

På Krusebacken


Årets sista resa med husbilen Adoxa går till Krusebacken, till Lady & Lufsen för en sen höstfest. Men först stannade vi i Tenhult där vi beställt en isoleringsmatta mot kölden.


Getaryggarna, en favoritväg. Ni som kommer till L&L från fel håll, d v s från söder, kanske aldrig åkt här. Gör det nästa gång. Till och med när nästan alla löv fallit är det vackert.


Krusebacken i triangeln Värnamo-Ljungby-Växjö.


Lördag morgon (glömde ta bilder på fredagen). Det har varit kallt under natten och vi fick lite snöblandat regn. Ett par mil längre norrut fick de flera decimeter snö.


Idel skåningar på rad. Visserligen flyttade jag norrut för 44 år sedan. Men en gång skåning, alltid skåning.


Den gamla kvarnen fascinerar mig. Den byggdes av en Gustaf Svensson från Kyrkeryd 1881 har jag läst. Nu i förfall, bara relativt nylagda plåttaket räddar byggnaden. Vi önskar att Rydaholms hembygdsförening gör en insats. Eller någon annan. Nästa år har du ett café här, eller hur Anne?


Haspen är på.


Slutsågat.


Sommaren har nästan tömt kvarndammen på vatten.


Här jag jag gått 25 meter rakt ut i dammen utan att bli våt om fötterna.


Vägen mot granngården Knaggabo. Småländskt hantverk, stengärden.


Mötesplats och jakttorn.


Den här vallen gav tydligen bara fem ensilagerullar i år. Fyra har redan gått åt. En kvar till djuren i vinter. Magert.


Boule. Jag ligger bäst till. Några sekunder till. 


Lite suddiga bilder från kvällen. Det hjälpte inte att det satt många skärpta vänner vid borden. Bilderna blev oskarpa ändå, vilket naturligtvis beror på att fotografen är kass.


Stämningen är hög. Skål!


Gulaschsoppan var väldigt god. Lagad av ungersk kocka vid värdshuset. När kommer receptet, Anne?


Här lånar jag en bild av vännen Frank Rambris, så att även jag kommer med på bild. Ok, Frank?



Upptäckte nu att Anne inte kommit med på någon bild (utom boulebilden). Så jag kompletterar med denna från förra årets paellafest. 

Tack, Anne och Janne samt alla ni andra som festade med oss på Krusebacken! Vi ses igen.

1 kommentar:

  1. Har missat att sista turen gick till trevliga Lady&Lufsen. Ha dé fortsatt bra! Kramar tiller bägge

    SvaraRadera