söndag 11 oktober 2020

Naturum





Den här vägen gör mig nervös varenda gång jag kör den, särskilt med husbil. Smal och med alléträd som gör möten extra krångliga. Vägen mot Glänås, Tåkern.






Vi åker smalvägen nästan ända fram till Omberg. Jag ville se fågeltornet vid Väversunda (eller Lövängsborg).





Men det var inte mycket att se. Var är sjön?





Väversunda ligger vid norra Europas största vassområde. Tåkerns västra utpost. Vi kommer från den östra.






Vi åker tillbaka till Glänås och Naturum. Första gången jag var här, i början av 80-talet var det ett hemsnickrat fågeltorn och en röd liten stuga. 






Nu flyger Nils Holgersson på gåsen Akka i ett stort Naturum, ritat av tv-arkitekten Gert Winbladh. 






Nils är också med i tavlan över alla fågelarter som skådats här. De fantastiska skalenliga modellerna är gjorda av Vesa Jussila, numera boende i Åby.  Drygt 600 modeller har han gjort här. Hans fåglar finns på många håll, bl a Hornborgasjön Naturum. Glad att räkna Vesa till en av mina bekanta, orienterare också han.






Havsörn, tofsvipa, årta och familj av rödbenor. På väggen under teven hänger tovade sittunderlägg. Men ett av dem, en rödhake, hänger nu i vår husbil.








Fågeltornet. Spaning. Han påstår han han ser en vitögd dykand. Vi är flera som tvivlar, för vi hittar den inte. 





Det vimlar av skäggmesar i vassen, men när jag zoomar in dem har de lyft.






Där är de! Hur få en skarp bild på dem?






Kanske här. Sofie Hellman och Hanna Hederberg ringmärker skäggmesar nedanför fågeltornet.








Hanna visar oss en skäggmeshona ...







... och en hane. De har fångat många fåglar idag ...




... i det nya nätet strax nedan fågeltornet.







För femton år sedan såg jag min första ägretthäger i Okarito på Nya Zeeland. Den tredje, fjärde (på bilden) och femte såg jag idag vid Tåkern (den andra såg jag i Skåne för ett par månader sedan). Fågelfaunan förändras ständigt. Någon har sett 23 ägretthägrar samtidigt vid Tåkern i höst. Det är helt otroligt. Fattar ni?






Den har setts här tidigare. Här är Vesas version.






Det är fågelguidning i tornet. Roligt att hjälpa till. De flesta besökarna var riktiga gröngölingar. Kul att få skryta lite. 







Är det naturen eller någon besökare som placerat ett hjärta av höstlöv framför Naturum? I vilket fall som helst är det här en plats att älska. Åk hit, gärna när det är visning om ni inte, som jag, tror att ni vet allt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar