söndag 14 juni 2020

Blomkärret



En djungel nästan mitt i en stor stad. Är det på riktigt?





Trots att jag känt till den här platsen och passerat bara något hundratal meter härifrån många gånger har vi aldrig varit här.





Den första orkidé vi ser är inte särskilt märklig. Jag skulle bestämma den till fläckigt nyckelblomster eller det vi också kallar Jungfru Marie nycklar eller, numera, kanske också skogsnycklar. I orkidéernas värld kan man sällan vara riktigt säker. Åtminstone kan inte jag vara det.




Nästa kan vara de sällsynta sumpnycklarna. Lite mindre, lite glesare. Eller bara samma art igen? Troligen. Jag kan inte svära på något.





Nu är vi ute på kärret. Ska ta en fika. En fantastisk plats, mycket nära den stora staden eller dess förorter. Vi hör bruset från Europavägen, järnvägen och, kanske inte just nu, från jaktflygplanen.




Ok. Vi är nästa mitt i samhället Malmslätt, några hundra meter från Flygvapenmuseet och några futtiga kilometer in till Linköpings centrum. Ungefär ett maratonlopp hemifrån. Kärna mosse, ett kalkkärr och en juvel i östgötsk natur.




Avbryter fikastunden. Men där är du ju! Flugblomstret. En rar orkidé som försöker, framgångsrikt, lura blomflugorna att slå sig ner och ta med sig pollen.





Har man väl hittat ett exemplar, finner man snart flera i närheten. Ögat vänjer sig vid det lilla, anspråkslösa, men ändå så märkvärdiga.





Söta är de också, tycker B. Men nästan osynliga på avstånd.





Osynliga är dock inte de här bjässarna. Jag skulle säga Sankt Pers nycklar. Eller?







Tätört. Liten, men ändå: en av våra köttätande växter. Dit räknar vi också ...





... sileshåren. Detta är troligen rundsileshår (det röda mitt i bild). Det finns ju storsileshår och småsileshår också. Smådjur fastnar på de klibbiga växterna som löser upp och suger i sig det göttaste. Är du större än en centimeter kan du nog vara lugn.




I skogen kring Kärna mosse finns det flera källor där vatten tränger upp. Inte ens en riktigt torr sommar sinar källorna.





Stigen tillbaka till p-platsen vid scoutgården är spångad, annars skulle nog skogen varit söndertrampad, för det är mycket folk som söker sig hit, mest så här på försommaren.





Man svänger ner på en grusväg precis efter Kärna kyrka. Skyltat och lätt att hitta. E4 och avfart Linköping västra längst upp i bild




Det finns en folder med det mesta man vill veta.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar