söndag 5 augusti 2018

En plats i skogen



Bernard av Clairvaux finns fortfarande att köpa på Amazon. Om ödmjukhet och stolthet skrevs i början av 1100-talet, ungefär när Bernhard skickade några cistercien-munkar till Norden för att etablera sin orden. Ett resultat ser vi här ...


 ... Nydala kloster eller som det ser ut idag:


Det ser fridfullt ut, men här utspelade sig ett blodbad några månader efter Stockholms blodbad i november 1520. Efter att Kristian Tyrann verkställt kyrkans dom och dödat ett 80-tal människor i Stockholm, drog den danske kungen söderut och mördade folk i bl a Norrköping och Linköping. Här vid Nydala (i Värnamo kommun numera) blev han sur på munkarna och skulle dränka abboten Arvid och sex av hans munkbröder i en bäck. Men Arvid kom undan och gömdes bland skrivarna på klostret. 


Om detta handlar säkert det krönikespel som spelas här om ett par veckor. Läktarna är på plats.


Vårt mål för dagen är Café Timjan, bara några kilometer från klostret i Nydala.


Timjans örtagård är ymnig.


Full med roliga detaljer.


Det här kan jag skriva under på när det gäller min egen trädgård, så Timjan har min sympati.


En örtagård ska vara en plats där till och med en ko slappnar av.


Timjans restaurang är lika förvirrande oberäknelig som örtagården. En båt ligger vid en brygga mitt inne i restaurangen ...


... som är en ombyggd ladugård. Omnämnd i White Guide för övrigt.


Jag fick bara ett lingon i mitt bordsvatten ...


... B fick många. Orättvist.


Förrätten, vi tog trerätters söndagslunch, är en räktartelett.


Huvudrätten är fina fisken med musslor och räkor.


Här, mitt i mörkaste Småland, ligger Flathults gård, dvs Café Timjan (som numera är mycket mer än ett café).

Imorgon den spännande historien om Ohs och Flickornas udde!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar