måndag 3 augusti 2020

Krusebacken nästa



Vi är på väg till ett annat land. I dessa tider. Vi bokade Bornholm långt innan corona bröt ut. Nu kan det bli av. Men först måste vi trappa ner. Vid Trappa ner, en rastplats på turistvägen (Ödeshög-Gränna) längs Vättern.





Det är trångt och det är brant. I slänten växer kungsmynta (svensk oregano), äkta johannesört, färgkulla, liten blåklocka, hökfibblor och lite till.






Fikaborden här vid Trappa ner är bastanta. Undrar hur många år de stått här?





Vi har passerat ett Gränna som var smockfullt med folk och bilar. Än har många semester. Vi passerar utanför orter som förr låg vid Riksettan. Vaggeryd, Skillingaryd, Klevshult och Värnamo utan att se någonting. Vi har svängt och passerat Bor (vem bor där?) och hamnat på Getaryggarna. Snart framme när B skriker: STANNA!





Det växte ett paraply vid vägkanten. B säger att det är en stolt fjällskivling. Vem är egentligen mest stolt? B eller svampen?





Dagens mål är Lady & Lufsen, ställplatsen vid Krusebacken utanför Rydaholm. Vi har varit här förr, men inte sedan oktober 2018. Nu har Anne och Janne tröttnat. Ställplatsen är nedlagd, utom för vänner som får komma en månad till. Nästa år planerar de att ha öppet bara i samband med evenemang och träffar. Inte annars.





Här vid Krusebacken har vi träffat härliga människor och haft roligt på många fester. Vi hoppas på mer, men har full förståelse för att Janne och Anne efter åtta år inte längre har lust att vara till hands för alla varje dag från maj till september.





Vi kör en boulematch mot Bernt och Birgitta från Staffanstorp. För att matchen ska bli spännande byter vi partner. Annars skulle jag och B inte haft en chans.





B kör med Bernt och jag med Birgitta. Amatörer och proffs. Det blir en spännande match där ibland millimetrar avgör.





Här avgörs matchen. Jag är en ganska dålig boulespelare. Men ibland har jag tur. Vårt lag tar sex poäng och jag har de två bästa kloten.





B steker stolt sin fjällskivling. Dessvärre öser hon på med en massa peppar, utan att veta att jag redan öst på med en massa peppar ...





”Det här går ju inte att äta”, konstaterar hon. Så jag åt hela svampen själv. 🥵🥵🥵🥵🥵🔥🔥🔥🔥🔥🌋🌋🌋🌋





Anne (som helst inte vill vara med på bild) och Janne och Lufsen.





Kurt bjuder hundarna Lady och Lufsen på Irish Coffee. Inte riktigt, men de verkar gilla whiskyaromen,





Kurt plockar fram dragspelet och Agneta allsångshäftena från Skansen. Det blir liv i luckan. Coronaluckan. Vi är noga med avstånden.





Sjösala vals. Naturligtvis.





Fyra husbilar och ett värdpar. Jag lånade bilden som Janne la ut på Facebook. Så kom jag också med på ett hörn (fast i en cirkel).




1 kommentar:

  1. Ser jättehärligt ut med en gemensam kvällsstund. Som alltid så roligt beskrivet!! Kram på er och ha en bra fortsättning på resan!

    SvaraRadera