fredag 10 september 2021

Apelviken




Vi har åkt några mil och hamnat nära havet igen. Inte ens här vid en välbekant badstrand är det trångt.





Här står vi med havsutsikt, nästan. Apelvikens camping i Varberg är en av de största och mest populära på västkusten. Här finns allt. Vi står 50 meter (pilen) från campingens egen livsmedelsbutik och hundra meter från dess restaurang …





… och hundra meter från poolområdet, som fortfarande är öppet en bra bit in i september. Men det är inte trångt en torsdagseftermiddag. Vi har dessutom rabatt (ACSI för er som vet) och betalar bara 20€ (207 SEK), billigare än många enkla ställplatser.





Jag tycker det är okynne att förvandla klapperstensfält till … Vadå? I många naturreservat möts jag av samma syn och dår är det brottsligt förfarande. 





Jag är ute på orientering. Ska leta upp sex kontroller i hitta.nu-appen.
En ligger ovanför branten, men nedanför fyren. Jobbigt, men jag fann den.





Nästa kontroll sitter där nere i hörnet på en tomt, som en gång hyste ett sommarhus år konstnären Carl Larsson. Med utsikt över Varbergs fästning, minsann.



Till en kontroll missade jag en stig. Hittade den senare när jag tagit kontrollen från andra hållet. Ser ni stigen?




Den går över hällarna ner i ett hål i snårskogen.




Kontrollen, däremot var lättfunnen, direkt vid stigen.





Det här är Almérs gård, mycket känt ställe i Varberg. Ser ni lövet mitt i bilden? Det bara hänger där i en osynlig tråd. Dansande i vinden.





Min bana, kontrollerna 25 till 30. Inte så svårt, men jobbigt att ta sig fram. Den blå pricken är vår plats på campingen.





På väg till ett kvällsdopp i Kattegatt.




Fortfarande ganska varmt i vattnet. 






Fredag. Vi cyklar in till stan. Det börjar bli mycket folk längs stränderna. Sista sommardagen i år?





Ändå ganska tomt vid kallbadhuset.





Vi är på väg upp mot fästningen …





… som riktar kanoner mot staden. Fienden kan ju komma landvägen.





Möte i monsunen?





Varbergs fästnings huvudnummer är kanske Bockstensmannen. Funnen av elvaårige Thure Johansson när han hjälpte pappa att harva i Bockstens mosse vid midsommartid 1936. Det unika med liket från 1300-talets mitt, troligen, var att kläderna hade bevarats så bra i den syrefattiga torven. Thure blev för övrigt sedermera far till politikern, ministern Ines Uusmann (s).





Den bäst bevarade manliga dräkten från det medeltida Europa.






Så här kan han ha sett ut. 





Det andra huvudnumret är ”kulknappen” som lär ha dödat Karl XII. Om det verkligen är sant får vi nog aldrig veta.





En tillfällig utställning här på Hallands kulturhistoriska museum är signerad Stina Wirsén och Bea Szenfeld, ni vet tjejen som brukar visa pyssel i Go’kväll.




Jag som tyckt att hon verkar fånig måste kapitulera totalt. Respekt! Här är hon dessutom avbildad på väggen (av Stina Wirsén).




Tack för titten. Nu cyklar vi hemåt …




… och slappar vid poolen tillsammans med en ung gråtrut som verkar föredra poolen före havet.








Bra läge. Cykelavstånd till sommarstaden Varberg. Apelvikens camping överraskar. Hög kvalitet. Säkert toktrångt i juli.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar