Här är det liv och rörelse, men ändå fridfullt. Ingen har bråttom, allra minst båtarna.
Här finns mycket mer än akvedukten och kanalen, som framgår av denna stora skylt som märkligt nog är placerad på just den husgavel nästan inga människor ser.
Maskinen och mannen. Kanalen hade inte varit möjlig om det inte varit för ångmaskinen och Nils Ericson. Nu är det ju inte Ericson som hittat på ångmaskinen, men bygga kanaler och akvedukter kunde han. Han var för övrigt bror med John, som bl a utvecklade propellern och byggde kanonbåtar. De växte upp i Långban utanför Filipstad.
Kanalbåten Storholmen, byggd i Oskarshamn 1896, tar passagerare genom 16 slussar mellan Bengtsfors och Håverud. Idag med så många passagerare att hon gick djupare än hon borde enligt plimsollmärket (googla det). Här ser vi alla tre trafikslagen som korsar varandra i Håverud: kanal, järnväg och landsväg.
Plåtlådan som Nils Ericson lär bygga är själva kärnan i akvedukten och är renoverad och nymålad inför 150-årsjubileet som firas hela 2018.
Är det för att hon går så djupt som kanalen svämmar över sina bräddar?
Visst är det ståtligt.
Storholmen på väg in i sista slussen framför restaurangen, butiken och glashyttan.
Och minsann kommer rälsbussen också!
Storholmen går inte vidare mot Vänern som bara är tre slussar bort, vid Upperud och Köpmanholmen, utan gör en u-sväng och lägger till inför nästa tur uppåt kanalen och sjöarna igen.
Vi intar en god middag vid Håfveruds Brasseri.
Vad fint det ser ut! Nästan kungligt fint ;) Härligt väder dessutom! Själva rullar vi nu mot Europa ;)
SvaraRadera