tisdag 4 juli 2017

Down to the River



Vi tänkte oss till Halleberg eller Hunneberg, men bestämde oss i stället för slussmiljön i Trollhättan. Där har vi aldrig varit. Bra, ganska ny, ställplats.


Två segelbåtar slussar ner mot Göta älv. Fyra stora slussar i Trolhättan sänker båtarna 32 meter.


Dimensionerna är annorlunda än de vi är vana vid från Göta kanal.


Det är mycket folk här runt slussarna och slusscaféet, men tydligen bara vi som är intresserade av guidning. Carlo tar oss med på en rundvandring och berättar om slussarnas historia.


Slussarna började byggas redan på 1700-talet. Christoffer Polhem gjorde några misslyckade försök. Det gick bättre för Peter Bagge och den första fungerande kanalen kunde invigas år 1800 av Gustav IV Adolf. Den har inte varit i bruk sedan mitten av 1800-talet ...


... då en ny slussled byggdes för att matcha de större slussarna i Göta kanal. Den invigdes 1844 av Oscar I. Det finns faktiskt idéer om att öppna den igen för att fritidsbåtar ska få en egen led,


Vår guide lotsar oss längs den en gång livsfarliga kanalstigen. Det fanns inget staket på 1800-talet, inte ens dynamit. Många liv gick till spillo när första generationen av kanalen byggdes. Den nuvarande kanalsträckan, som ni såg segelbåtarna ta, invigdes av Gustav V 1916. Alltid en kung. Men så var kanalbyggena de största projekten i dåtidens Sverige.


Vi möter Elfkungen när vi promenerar mot dagens turistjippo.


Aha!


Vi står på Oscarsbron och väntar på att Vattenfall ska släppa fram vattenfall med 300 00kubikmeter i sekunden. Det börjar däruppe ...


... och fylls på från höger med perfekt tajming.


Snart skummar älvfåran så att marken under oss vibrerar. Det känns så i alla fall.


Aha!


De däruppe, vi därnere, eftersom vi alltid är de mest nyfikna. 


Vid slussarna igen tar vi en promenad "down to the river". 


Fyra slussar sänker här i Trollhättan fartygen 32 meter av de 48 som normalt skiljer Vänern från Västerhavet. Här möts kanal och älv. Förutom de fyra slussarna i Trollhättan finns en i Vänersborg och en i Lilla Edet. Trollhätte kanal. Utan den fanns inte staden.


Det är Sjöfartsverket som ansvarar för slussleden nuförtiden. Hurra för SjöV!


Vi ser det lite från ovan eftersom vi nästan aldrig tar den enkla vägen ...


När vi sitter och pratar med våra husbilsgrannar från Fellingsbro skyms plötsligt den nedgående solen av vadå ..?


Jo, av tankern Scandinavia från Aalborg, som är skräddarsydd för dessa slussar. Passar perfekt i bredd och längd.


Ett egentligen ganska litet lastfartyg ser gigantiskt ut i den här miljön.


Scandinavia seglar mot solnedgången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar