söndag 5 september 2021

Fjärilar är min grej




Gick med en fjärilsexkursion idag. Mitt första svep med håven blev fångst. Här tar Harriet Arnborg från Svensk Dagfjärilsövervakning (Lunds universitet) hand om min fångst.




Vi var drygt tio deltagare på vandringen som utgick från Falsterbo Bird Show, precis vid vår camping. Det var blåsigt och inte särskilt varmt. Fjärilar vill ha vindstilla och minst 17 grader, berättade Harriet. Så våra förväntningar var inte stora.




Jag fångade en rapsfjäril. Vi släppte naturligtvis ut den igen. Att trä upp fjärilar på nålar och samla i lådor är VÄLDIGT omodernt.




Kolla där! En amiral!





Den fångar vi!





Harriet hade förberett exkursionen med att placera ut vinfällor. Fjärilar gillar vin och socker. Precis som jag. Här har tre amiraler hittat godsakerna. Det var bara amiralerna vi hittade på detta sätt.





De andra fem arterna hittade vi ändå. 
Jag har slagit till igen. Nu blev det en mindre guldvinge. Harriet blir glad.







Vi fångar också en kamgräsfjäril (bilden) och en rovfjäril. Sex arter på trekvart. I svalt väder och vindar som brukar få fjärilar att gömma sig. Starkt jobbat. Nu ska jag bli fjärilsjägare. Har anmält mig till …




… dagfjärilövervakningen. Tänker vaka över fjärilar i min egen trädgård. Det finns ca 19000 arter i världen, men bara 110 i Sverige. Jag har bara 104 kvar. Fjärilar gillar sol, värme och vin. Hur svårt kan det vara?
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar