tisdag 6 september 2022

Höst i paradiset



Det är skördetid. Betyder det att det är höst? Idag känns det som sommar, men i morgon kan den vara över. Vi skördar lite här i vårt paradis varje dag. Husbilen får vila ett par veckor medan vi har mycket annat att stå i.






Vår gamla rönn skapar skuggorna som gör vår vilda trädgård till en så underbar oas mitt i betongstaden. Detta är, utan tvekan, den vackraste platsen i Hageby. Jag lovar.






Ännu blommar petunior (som jag aldrig odlat förut, tyvärr) och pelargoner.





Skuggspelet och pukekon (fågeln från NZ 
nere till vänster). Chili, pelargoner, oliv, bambu och hur mycket annat som helst.






Ännu har inte frosten slagit till.





Soffan har stått där i 41 år. Men ingen har suttit där på många år. Det gör inget.





Vi röjer kring örtagården.





Och hittar höstanemoner i snåren.





Örterna svämmar över …




Så här såg det ut i maj.





Jordärtskockorna är tre meter höga.





”Rumble in the Jungle”. Humle, axveronika (klippt) och bambu. Med mera.





Smultron tar över i ”Gardener’s Hideout”, mitt gömställe.  Trots täckduk och flis. Gör inget.






Växthuset med krokiga gurkor och gröna tomater är en sorglig syn just nu.





Mitt utedass är verkligen ute. Men bara en papperskorg.





Bänk i skugga.





Vi plockar massor av björnbär varje morgon.





Kvällsbaren stänger snart för säsongen när rhododendronen börjar gå i orange.





Remonterande rosor är trevligt så här års.





Gullklematisen påminner oss om grånande rockband, som vi lyssnar på nästan varje dag.





Mammas/svärmors/mormors cykel tjänar andra syften än när Tyyne cyklade vilse på den.





Tyynes dotter röjer.





Vår rönn börjar bli gammal och tunn. Var ska vi hänga allt om den dör?
Den var så tunn att jag kunde greppa om stammen med en hand när vi flyttade in här.






Solen är på väg att gå i moln! Men bara i en minut. Tack för titten. Kul att ni kunde komma.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar