tisdag 11 maj 2021

Med vänner vid havet



Vi är ute i det fina vårvädret igen för att träffa goda vänner. Men först några skäl till att vi också måste vara hemma några dagar emellanåt. Mina botaniska tulpaner sprider sig (botaniska betyder här att det är tulpaner som finns naturligt, utan att vara framodlade, vildtulpaner om man vill).





Kungsängsliljor är ju också botaniska i så fall.






Sockblommorna är fina marktäckare.






Dessa tulpaner fanns här redan när vi köpte huset 1981, klassiska Apeldoorn.







Penséer fyller vi på med nya tidigt varje vår.






Hundtandsliljan är en av mina personliga favoriter. Oansenlig, men fin. Kommer troget varje vår i några få exemplar






Mellan hägg ...




... och syrén ...




... står våra häggmisplar redo att explodera i vitt.





Dessa gula Apeldoorn-tulpaner står skuggigt under rönnen och har inte slagit ut ännu.




Sigrid trivs bäst hemmavid.






Men nu är vi på rull igen. Nu till ställplatsen i Oxelösunds fiskehamn. Med industrihamnen mitt emot. Men bullret därifrån stör inte oss. Bara intressant att följa arbetet på håll.






Det är gott om ejder i viken. Kanske håller arten på att återhämta sig efter kraftig minskning.






Nu har Lars och Francine, vännerna från Huddinge, kommit och vi tar en promenad ut på Femöre huvud.





Vi leker ”sänka skepp” vid Femörefortet.





Ute vid fyren har Lasse fått syn på ett fint motiv ...






... när en segelbåt dyker upp framför udden.





Där ute vid Vinterklasen (vi har seglat här många gånger, så jag kan vattnen och öarna) rusar några Stridsbåt 90 fram i hög fart.






Många nyanser av blått. Hävringe skymtar i diset.





Vi läser på lite om Femörehuvud ...






... och går hemåt igen genom den fina orienteringsskogen. Jag har tävlat här flera gånger på den tid jag hade fart och kraft i benen.





En koltrast jublar i talltoppen.





Lars Benzler vid grillen. Idag blir det hamburgare. Chorizo och bratwurst för B och mig.






Skål och mums. Tack för en riktigt fin dag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar