måndag 24 maj 2021

Visby Runt



Det har kommit lite fler bilar till campingen. Men trångt är det inte.





Dagens projekt: cykla Visby Runt. Vi börjar vid Snäckgärdsporten.






På en smal cykelstig tar vi oss längs med norra muren.







B tycker inte längre att detta var en god idé. Inte ens med elcykel tar vi oss uppför backen.






Vi tar oss in genom Norderport och följer muren på insidan i stället. Här har vi fin utsikt över staden.






Ju längre upp i Visby desto mindre hus. Detta hus hukar innanför muren vid tornet som kallas Sparbössan.






Här på Gutevallen sprang jag i mål på Visby maraton 1982.  Jag minns att jag blev 68, vilket ju låter som ett fantastiskt bra resultat för en motionär. Men vi var bara 108 eller något ditåt. Tror att jag hade 3.48 ungefär. Under fyra timmar i alla fall. Jag snitsade till bilden lite så den ska se ut som jag kände mig den dagen.






Visby fritidsbåthamn. Hit seglade vi den natten Ravelli tog straffen. Juli 1994. Då var det smockfullt. Almedalsveckan började samma dag.







I Almedalen har maskrosorna redan blommat ut. På övriga Gotland står fälten gula. Är det varmare här?






Ett päronträd. Tror jag.







Fika vid Almedalen. Nu kommer vårt kaffe.







Och nu kom måsskiten! Vi blev totalt nersprayade. Tur att vi fikat klart. Vilken stank! Bara att cykla hem till dusch och tvättkorg så fort som möjligt. Aaarrggh!







När vi sanerat oss cyklade vi in till centrum igen, fick en god öl ....






... och pizza på ...





... Mille Lire. Italiensk pizzeria. Hög kvalitet på mat och bemötande.







Sveriges puttinuttigaste Ica-butik? Torgkassen vid Stora torget.







Marginalerna är inte stora i Visby.







Den godaste maten under hela Gotlandsresan serverades på tisdagskvällen hemma i bilen. Gotländsk lammentrecôte, rostad färskpotatis, grillad lök, bearnaise, ramslökspesto och grönt. Förresten, lammet i Västös var lika gott.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar